کانون مهدویت دانشگاه میبد

از مجموعه کانون های بسیج دانشجویی دانشگاه میبد

کانون مهدویت دانشگاه میبد

از مجموعه کانون های بسیج دانشجویی دانشگاه میبد

کانون مهدویت دانشگاه میبد
نویسندگان
مراد از گسترش و فراگیر‌شدن ظلم در آخرالزمان و پیش از ظهور چیست؟

درباره مفهوم و چیستی فراگیری ظلم و ستم، دو دید‌گاه اصلی و مهم مطرح است:

۱. فراگیری ظلم و ستم به معنای غالبیّت
طبق این دید‌گاه، در آستانه ظهور، ظلم و ستم در جهان غالب شده و چهره جهان، چهره ظلم و ستم خواهد بود، البته به همراه غالبیت ظلم و ستم، صلاح و رستگاری نیز میان مردم مطرح می‌باشد. نکته قابل ذکر اینکه در روایات، از فراگیری ظلم و ستم خبر داده شده است، نه فراگیری ظالم و ستمگر. با این نگاه، اگر در جهان یک ظالم باشد و از او ظلم‌های متعدد و متنوع سر زند و بقیه مردم، مظلوم و ستم‎دیده باشند، باز «ملئت ظلماً و جوراً» به معنی پُرشدن زمین از ستم و جور، تحقق پیدا خواهد کرد.

۲. فراگیری ظلم و ستم به معنای کامل و تمام
این عده قائلند که فراگیری ظلم و ستم در جهان، به طور کامل و تمام صورت می‌پذیرد و جهان به‌صورت یک‌پارچه، پُر از ظلم و ستم خواهد شد و از صلاح و رستگاری هیچ خبری نخواهد بود.
البته دیدگاه صحیح،‌‌ همان دید‌گاه اول است.
اینک به نمونه‌هایی از روایات که به ظلم و جور قبل از ظهور اشاره دارند، می‌پردازیم:
پیامبر اکرم می‌فرماید: «قیامت برپا نمی‌شود تا اینکه مردی از اهل ‌بیت من حکومت ‌کند، نام او هم‌نام من است؛ زمین را پر از عدل و قسط می‌کند، همان‌طور که از ظلم و جور پُر شده است».
امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرماید: «یازدهمین از فرزندان من، مهدی است؛ کسی که زمین را از عدل و داد پُر می‌کند؛ همان‌گونه که از ظلم و ستم پر شده است».
امام حسین علیه‌السلام می‌فرماید: «اگر از دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند، آن روز را طولانی کند تا مردی از فرزندان من قیام کند و زمین را از عدل و داد پُر کند، پس از آنکه از ستم و بیداد پُر شده باشد».
از مجموع روایات موجود، نوعی همسانی میان واژگان عدل و داد و ظلم و جور دیده می‌شود؛ یعنی‌‌ همان‌طور که در جامعه بعد از ظهور، عدل و داد فراگیر و همه‌جانبه می‌شود، در جامعه پیش از ظهور نیز، ظلم و جور فراگیر و همه‌جانبه خواهد شد، نه اینکه همه ظالم می‌شوند.
در نگاه ابتدایی، چنین برداشت می‌شود که فراگیری ظلم و ستم، پیش‌زمینه و از شرایط تحقق ظهور عدل و داد، توسط امام مهدی علیه‌السلام است، اما با نگاه ژرف‌ و دقیق‌، معلوم خواهد شد که اصل این نظریه و تفکر، غلط و حاکی از سوء‌برداشت یا عدم اطلاع کافی از فرهنگ و تعالیم روح‌بخش اسلام است. اثبات این مدعا بدین‌گونه است:
الف. فراگیری ظلم و ستم، شرط ظهور نیست: در هیچ یک از روایات، فراگیری ظلم و ستم، شرطی از شرایط ظهور دانسته نشده است، بلکه فراگیری ظلم و ستم، در واقع به نوعی، ‌‌نهایت آمادگی و احساس نیاز شدید مردم به منجی را می‌رساند.
ب. فراگیری ظلم و ستم، از علائم حتمی ظهور نیست: علائم و نشانه‌های ظهور نیز، به حتمی و غیر حتمی تقسیم شده‌اند و فراگیری ظلم و ستم پیش از ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام، از علائم ظهور نمی‌باشد.
از سوی دیگر و بر طبق روایات، یاران امام زمان علیه‌السلام پیش از ظهور، در آن جامعه رشد کرده، تربیت یافته و در زمان ظهور حضرت، در رکاب او به جان‌فشانی می‌پردازند؛ پس بی‌شک، جامعه‌ای که توان پرورش و تربیت یاران آن‌چنانی را داشته باشد، باید در خود، زمینه‌ها و بسترهای مناسب نیز داشته باشد. معلوم است که این تربیت و پرورش، قهری نیست؛ بلکه در سایه تلاش و زحمت و استفاده از بستر مناسب است که به این لیاقت می‌رسند. بر این اساس، اگر در جامعه عصر ظهور، ظلم و ستم، همه جای عالم را فرا گرفته باشد، بستر و زمینه‌های مناسب رشد و تربیت، از بین خواهد رفت و دیگر پرورش یاران حضرت ولی‌عصر ممکن نخواهد بود.

پی‌نوشت‌ها
۱. «لا تقوم الساعة حتی یملک رجل من اهل ‌بیتی، یواطئ اسمه اسمی، یملأ الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلما و جوراً»؛ کشف الغمة، ج۲، باب ذکر علامات قیام القائم، ص۲۵۵.
۲. «الحادی عشر من ولدی، هو المهدی الذی یملأ الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت جوراً و ظلماً»؛ کافی، کلینی، ج۱، ح۷، باب فی الغیبة، ص۳۳۸.
۳. «لو لم یبق من الدنیا الّایوم واحد لطوّل الله عزوجل ذلک الیوم حتی یخرج رجل من وُلدی فیملأ‌ها عدلا و قسطاً کما ملئت جوراً و ظلماً»؛ کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج۱، باب۳۰، ح۴.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">