کانون مهدویت دانشگاه میبد

از مجموعه کانون های بسیج دانشجویی دانشگاه میبد

کانون مهدویت دانشگاه میبد

از مجموعه کانون های بسیج دانشجویی دانشگاه میبد

کانون مهدویت دانشگاه میبد
نویسندگان

چرا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ...؟!!

چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰ ق.ظ

1- امنیت راه‏ها و شهرها با ظهور آن حضرت

در بحار به نقل از ارشاد القلوب دیلمی از حضرت ابوعبد اللَّه صادق‏ (علیه السلام) روایت کرده است که فرمود: هرگاه حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام کند، به عدالت حکم می‏کند و در زمان او ستمگری برچیده می‏شود، و به وسیله آن حضرت امنیت در راه‏ها برقرار می‏گردد و زمین برکاتش را برمی‏آورد و هر حقّی به حقدار می‏رسد. [1]

در حدیث دیگری از آن حضرت درباره ظهور حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده: پیرزن ناتوان از مشرق به قصد سفر به مغرب بیرون رود، هیچ کس او را خشمگین ننماید. [2]

و در خبر دیگری در [تأویل] آیه شریفه: «سِیرُوا فِیها لَیالِیَ وَأَیَّاماً آمِنِینَ»؛ [3]


در این راه‏های نزدیک به هم، شب‏ها و روزهایی با امنیت سیر کنید.


[1] بحار الانوار: 338:52.
[2] بحار الانوار: 345:52.
[3] سوره نساء، آیه 18.

2- احیاء و زنده کردن دین خدا و اعلای کلمة الله

در دعای ندبه می‏خوانیم:

«أَیْنَ مُحْیِی مَعالِمِ الدِّینِ وَأَهْلِهِ»؛
کجاست آن‏که نشانه‏ها و آثار دین و اهل دین را زنده کند؟

و نیز در تفسیر آیه:

«لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ»؛ [1]
تا تو را بر همه [مجموعه‏ های] دین پیروز گرداند.

آمده است: با ظهور حضرت قائم (‏ع) این کار انجام خواهد شد.

نیز در بحار در حدیث مفصلی از حضرت ابوجعفر باقر (علیه السلام) آمده: سپس به سوی کوفه باز خواهد گشت. آن‏گاه سیصد نفر را به تمامی جاها می‏فرستد؛ بین شانه و سینه‏ هایشان دست می‏کشد؛ پس در هیچ قضاوتی در نمی‏مانند، و هیچ سرزمینی نماند مگر این‏که در آن بانگ شهادت به لا إله إلاّ اللَّه وحده لا شریک له وأنّ محمّداً رسول اللَّه بلند شود. [2]


[1] سوره فتح، آیه 38.
[2] بحار الانوار345:52

3- انتقام آن حضرت از دشمنان خدا

در بحار به نقل از علل الشرایع به سند خود از عبد الرحیم قصیر از حضرت ابوجعفر امام باقر (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: هرگاه قائم ما بپاخیزد، حمیرا به سوی او بازگردانده شود تا حدّ تازیانه به او بزند تا انتقام فاطمه دخت محمد (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) را از او بگیرد.

گفتم: فدایت شوم؛ چرا حدّ تازیانه به او می‏زند؟
فرمود: به خاطر تهمتی که بر مادر ابراهیم زد.
گفتم: پس چطور شد که این کار (حد زدن) را خداوند برای زمان حضرت قائم تأخیر انداخت؟
فرمود: به تحقیق خداوند - تبارک و تعالی - محمد (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) را {به منظور} رحمت فرستاد، ولی قائم (‏ع) را به منظور نقمت و کیفردهی برمی ‏انگیزد. [1]


و در تفسیر قمی درباره آیه:
«فَمَهِّلِ الکافِرِینَ أَمْهِلْهُمْ رُوَیْداً»؛ [2]
پس کافران را مهلت بده، آن‏ها را به اندک مهلتی.
چنین آمده است: برای هنگام قیام قائم، پس او را بر جبّارها و طاغوت‏های قریش و بنی‏امیّه و سایر مردم برای من انتقام می‏گیرد. [3]


[1] بحار الانوار: 314:52؛ و علل الشرایع: 267:2.
[2] سوره طارق، آیه 18.
[3] تفسیر القمی: 721.

4- اقامه و برپا کردن حدود الهی

در کتاب کمال الدین از امام صادق‏ (علیه السلام) ضمن تشریح زمان ظهور آن حضرت آمده است: و در آن زمان حدود الهی برپا می‏شود. [1]

در حدیث دیگری آمده: به درستی که برپا شدن یک حد از حدود الهی پاکیزه‏ تر از چهل شبانه‏ روز بارش باران است. [2]

در بحار از امام صادق‏ (علیه السلام) روایت شده که: دو خون در اسلام از سوی خداوند مباح و روا است، اما هیچ کس درباره این دو خون به آنچه خداوند دستور فرموده حکم و داوری نمی‏کند تا این‏که خداوند قائم اهل البیت (‏ع) را برانگیزد، پس در آن‏ها به حکم الهی حکم خواهد فرمود و در آن بیّنه و شاهد نخواهد خواست :
یکی، زناکار محصن که سنگسارش می‏کند؛ و دیگری منع کننده زکات که گردنش را می‏زند. [3]


[1] کمال الدین: 647:2.
[2] فروع کافی: 174:7.
[3] بحار الانوار: 325:52.

5.تجدید بنای اسلام پس از کهنه و فرسوده شدن آن

در بحار به نقل از ارشاد القلوب دیلمی از حضرت صادق (‏ع) روایت است که فرمود: هنگامی که قائم بپاخیزد مردم را بار دیگر به اسلام دعوت کند و آن‏ها را به امری که از بین رفته و عموم مردم از آن جدا گشته و به گمراهی افتاده‏ اند، هدایت فرماید. برای این جهت حضرت قائم (‏ع) را مهدی نامیده‏ اند که به امری که از آن وامانده ‏اند، هدایت می‏کند، و بدین سبب او را قائم نامیده ‏اند که به حقّ قیام می‏کند. [1]

و در غیبت نعمانی از امام باقر (علیه السلام) روایت است که درباره شیوه حکومت حضرت قائم‏ (علیه السلام) فرمود: حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با امری جدید و کتابی نوین و قضاوتی تازه که بر عرب شدید است بپا خواهد خاست. [2]

و از حضرت امام باقر (علیه السلام) روایت است که فرمود: به تحقیق که وقتی قائم ما بپاخیزد، مردم را به امر جدیدی دعوت خواهد کرد، همان‏طور که پیغمبر اکرم‏ (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) دعوت فرمود و اسلام غریبانه آغاز شد و به حال غربت باز خواهد گشت، همان‏طور که آغاز شد. پس خوشا به حال غریبان. [3]


[1] بحار الانوار: 30:51.
[2] غیبت نعمانی: 122.

[3] غیبت نعمانی: 173.

6- تعلیم و آموختن قرآنی که امیرالمؤمنین(ع) جمع کرده بود

در بحار به نقل از نعمانی از امیر مؤمنان علی (‏ع) آمده که فرمود: گویا می‏بینم شیعیان ما در مسجد کوفه خیمه ‏ها زده ‏اند و قرآن را به همان گونه که نازل شده به مردم می‏آموزند.

اصبغ بن نباته می‏گوید: عرض کردم: مگر [این قرآن] همان‏گونه که نازل شده نیست؟

فرمود: نه، هفتاد نفر از قریش به نام خودشان و نام پدرانشان از قرآن محو شده است، و ابولهب را جا نگذاشته ‏اند مگر به منظور سرزنش رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم)، چون عموی آن حضرت بود. [1]


[1] غیبت نعمانی:125

 

7- ثائر خون حسین (علیه السلام)‏ و شهیدانی که با آن حضرت‏ بوده ‏اند

در مجمع البحرین آمده: ثائر کسی است که بر هیچ وضعی قرار و آرام نمی‏گیرد تا این‏که خون‏ بهای خویش را بگیرد. [1]


عیّاشی در تفسیر آیه:
«وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی القَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً» [2]
و هر آن‏که مظلوم کشته شود، البته ما برای ولیّ او تسلط و حکومت قرار داده‏ ایم، پس در کشتن اسراف نکند که او یاری شده است.
به روایت سلام بن المستنیر از امام باقر (علیه السلام) آورده است که فرمود: او حسین بن علی‏ (علیه السلام) است که مظلوم کشته شده و ما اولیای او هستیم، هنگامی که قائم ما بپاخیزد به خونخواهی حسین‏ (علیه السلام) می‏پردازد، پس آن قدر می‏کشد تا جایی که گفته می‏شود: در کشتن اسراف کرد. [3]


و نیز از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) منقول است که فرمود: هرگاه قائم (‏ع) خروج کند، نوادگان کشندگان حسین (‏ع) را به قتل خواهد رساند. [4]
البته در حدیثی از حضرت رضا (علیه السلام) علّت این امر را رضایت آن‏ها نسبت به کارهای پدرانشان دانسته و این‏که آن‏ها افتخار هم می‏کنند و هر کس به چیزی راضی باشد مانند آن است که آن را انجام داده باشد.
و در کتاب المحجّة فیما نزل فی القائم الحجّة [5] از امام صادق (‏ع) درباره آیه: «وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً...» [6] آمده که این آیه درباره حسین‏ (علیه السلام) نازل شده، اگر ولیّ او اهل زمین را بکشد اسراف نکرده است، و ولیّ او قائم (‏ع) است. [7]


[1] مجمع البحرین: 234:3 و 235.
[2] سوره اسراء، آیه 33.

[3] تفسیر العیّاشی: 290:2.
[4] بحار الانوار: 313:52.
[5] این کتاب به قلم همین مترجم به نام «سیمای حضرت مهدی (‏ع) در قرآن» بارها منتشر شده است.

[6] سوره اسراء، آیه 33.
[7] المحجة: 127.

8- جمع کلمه بر توحید و اسلام

در کتاب المحجّه و غیر آن از امیر مؤمنان علی (‏ع) درباره آیه:
«لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ»؛ [1]
برای آن‏که او را بر همه دین برتری بخشد.
آمده که فرمود: تا جایی که هیچ آبادی نماند مگر این‏که هر صبح و شام بانگ شهادت لا إله إلاّ اللَّه ومحمّد رسول اللَّه در آن بلند شود. [2]

در کتاب المحجّة از عیّاشی روایت است که در تفسیر خود از حضرت صادق (‏ع) درباره آیه:
«وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمواتِ وَالأَرْضِ طَوْعاً وَکَرْهاً»؛ [3]
و هر آن‏که در آسمان‏ها و زمین است خواه و ناخواه برای او تسلیم است.
آورده که فرمود: هنگامی که قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام کند هیچ زمینی باقی نمی‏ماند مگر این‏که در آن شهادت لا إله إلاّ اللَّه ومحمّد رسول اللَّه اعلام می‏شود. [4]


[1] سوره فتح، آیه 28.
[2] المحجّة: 86.

[3] سوره آل عمران، آیه 83.
[4] المحجّة: 50.

9- جمع عقول

 یکی از ویژگی‏هایی است که خداوند به آن حضرت اختصاص داده، به طوری که اگر دست خود را بر سر مؤمن بگذارد، خداوند عقل او را جمع و حلم او را کامل می‏گرداند.

بعضی از معاصرین ارجمند در معنی حدیث چنین گفته‏ اند: جمع عقل به قوّه عقلیه برمی‏گردد، به اینکه لشکریان عقل در او جمع شود تا امور باطنی را درک کند، و کمال حلم مربوط به کمال قوّه تدبیر و نظم بخشیدن به امور معاش و زندگی مادّی است. 

در کمال الدین از حضرت ابوجعفر امام باقر (علیه السلام) روایت شده که فرمود: هرگاه قائم ما بپاخیزد خداوند دستش را بر سر بندگان قرار می‏دهد، پس عقل‏هایشان جمع و حلم و بردباری‏شان کامل می‏گردد. [1] و در کتاب خرایج به جای جمله آخر، آمده است: «و اخلاقشان کامل گردد»


پس عقل‏هایشان جمع و... به دو وجه محتمل است:

اوّل: این‏که آن حضرت عقل‏هایشان را بر اقرار به حقّ جمع می‏کند که دیگر هیچ اختلافی نخواهند داشت.

دوم: این‏که عقل هر کدام از آن‏ها جمع می‏شود، یعنی قوای نفسانی و نیروهای حیوانی تسلیم عقل گردند و با آن همراهی کنند، که دیگر به خاطر پراکندگی قوای نفسانی، عقل پراکنده نمی‏شود.


عقل از منظر قرآن و روایات اسلامی چه معنی دارد :

عقل در قرآن

عقل در کتاب خدا بارها آمده است و از دقت در آنها به دست می آید که در تمامی موارد به معنی فهم و درک است که به برخی از موارد آن اشاره می شود:


«فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا کَذَلِکَ یُحْیِ اللهُ الْمَوْتَی وَ یُرِیکُم آیاتِهِ لَعلَّکُم تَعقِلُونَ» [2]
«پس دستور دادیم که پاره ای از اعضای آن گاو را بر بدن کشته بزنید تا ببینید که این گونه خدای عالم مردگان را زنده و قدرت خود را آشکار خواهد ساخت تا شما تعقل کنید و بفهمید»

«یَا اَهلَ الْکِتابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِی إِبْرَاهِیمَ وَ مَآ اُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَ الإِنْجِیلُ اِلّاَ مِنْ بَعْدِهِ أفَلا تَعْقِلُونَ» [3]
« ای اهل کتاب چرا در آیین ابراهیم(علیه السلام) با یکدیگر مجادله می کنید در حالی که تورات و انجیل بعد از آن نازل شده است، آیا تعقل نمی کنید و نمی خواهید بفهمید؟»

بنابراین در قرآن کریم مشتقات عقل در چند مورد استعمال شده است:
الف. مردم را به دقت وا دارد تا با بکارگیری عقل، مسائل را درک کنند.
ب. مردم را به این دلیل که از عقل خود استفاده نکرده اند، مورد سرزنش قرار می دهد و آنها را توبیخ می کند، زیرا در درک و فهم مسائل تلاش نکرده اند.
ج. سومین حالت هم جنبة بازخواست دارد زیرا مردم پس از فهم دقیق مسائل و یا با وجود شرایط کامل برای فهم آنها، بهره برداری صحیحی از آن نداشته اند و برخلاف مقتضای فهم و درکشان حرکت کرده اند.

بنابراین می توان گفت که قرآن کریم از عقل همان فهم درست، دقیق و دریافت صواب از حقایق عالم و حیات را اراده کرده است.


[1] کمال الدین: 67:2.

[2] سوره بقره، آیه 73.
[3] سوره آل عمران، آیه 65

به کانال تلگرامی مهدویون بپیوندید

نظرات  (۱)

۲۱ بهمن ۹۴ ، ۱۰:۱۴ مهدی ابوفاطمه
لایک
ممنون
پاسخ:
خواهش میکنم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">