کانون مهدویت دانشگاه میبد

از مجموعه کانون های بسیج دانشجویی دانشگاه میبد

کانون مهدویت دانشگاه میبد

از مجموعه کانون های بسیج دانشجویی دانشگاه میبد

کانون مهدویت دانشگاه میبد
نویسندگان

رویارویی، مبارزه و آینده

يكشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۴، ۰۴:۱۵ ب.ظ

 

شیطان با همه وجود به جنگ آمده، فراعنه و فرزندان فراعنه‌ای را برخلاف جهت جمعیت، به تبختر و تکبر می‌خواند تا ریاکارانه خودی نشان دهند یا فی‌الواقع با صدها خَدَم و حَشَم، در مقابل توحید خدا، «انَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی‏» گویند و البته یقیناً زمان آن خواهد رسید که ولیّ خدا حرم را امن کند، نه منا و نه رمی جمرات؛ هیچ کجا برای کسی قُرق نخواهد شد.

 

شیطان با همه وجود به جنگ آمده، فراعنه و فرزندان فراعنه‌ای را برخلاف جهت جمعیت، به تبختر و تکبر می‌خواند تا ریاکارانه خودی نشان دهند یا فی‌الواقع با صدها خَدَم و حَشَم، در مقابل توحید خدا، «انَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی‏» گویند و البته یقیناً زمان آن خواهد رسید که ولیّ خدا حرم را امن کند، نه منا و نه رمی جمرات؛ هیچ کجا برای کسی قُرق نخواهد شد.

شیطان با همه وجود به جنگ آمده است، رویارویی سخت تر شده است:

فراعنه و فرزندان فراعنه‌ای را برخلاف جهت جمعیت، به تبختر و تکبر می‌خواند تا ریاکارانه خودی نشان دهند، مثلاً ادای حج گذاران درآورند؛ حج گذارند یا فی الواقع با صدها خَدَم و حَشَم، در مقابل توحید خدا، «انَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی‏»گویند.

ایادی دیگر خود را می‌خواند، آنانی که بنده فراعنه‌اند، اعوان ظلمه، تا راه را بر حجاح و صفوف الهی، مسدود کنند، برای رضایت فراعنه، حاجی را از طی مسیر متوقف کنند، رمی یا قربانی را به تأخیر اندازند و «یصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ».

درگام بعدی، وقتی فشار و ازدحام جمعیت، کمی هوا و سختی تنفس، به دلیل مسدودی راه، حادثه آفرید ایادیش را که هیچ قدر و منزلت انسان و اسلام را نمی‌فهمند، می‌خواند تا مرده و زنده را با هم و به روی هم تلنبار کنند، از کشته‌ها پشته سازند و نگذارند کمکی به آنان شود. دل های مسلمانان را در روز شاد قربانی و انجام تکلیف الهی و رمی شیطان و شادی پس از انجام فرائض الهی، به غم و اندوه و اگر بتواند به ناشکری کشاند.

قاتلان دین و حجاج، برای توجیه عملکرد خود، جبرگرایانه مانند بنی‌امیه که شهادت امام حسین علیه‌السلام را قضاء و قدر الهی و جبر او القاء می‌کرد، قتل عام حاجیان در منا را قضاء و قدر الهی تفسیر کرده و از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند.


حال نوبت وسوسه‌هاست، نوبت دل نگرانی‎هاست:

حاجی مضطرب همسر و فرزند و برادر و همسفر از دست داده و یا مفقود شده و بلاتکلیف را از آرامش مناجات و اتمام مناسک مانع می‌شود. با همه وجود می‌کوشد تا حاجی «رضاً برضائک» سر ندهد و آرامش نداشته باشد.

بستگان حاجی، در شهرها و مناطق، نگران‌تر از حاجی مکه و مدینه، مضطرب به اخبار و آمار رسیده و نرسیده؛ تحلیل‌ها و احتمال‌ها، درست و غلط، واقعی یا شایعه، راست یا دروغ، توسط شبکه‌های مختلف ایادی شیطان گوش فرا می‌دهند.

گاه حاجی و غیرحاجی به تردید می افتند. کاش حج نرفته بودیم. کاش پدر و مادر و یا برادر و خواهر ما نزد ما می ماند، کاش مانع رفتن او شده بودیم. مانند کسانی که پس از شهادت بستگان خود در جنگ‌ها می گفتند: « لَوْ کانُوا عِنْدَنا ما ماتُوا وَ ما قُتِلُوا».

برخی در اعتراض به عملکرد فرعون‌های حجاز؛ به تعطیلی حج می‌اندیشند. برخی هزینه‌های حج را بزرگ نمایی می‌کنند و با این دلیل، عدم حج را ارجح می‌پندارند.

برخی را جاهلانه یا عامدانه، به رویارویی فریضه‌ای مقابل فریضه‌ای دیگر می کشاند. واجب و یا مستحبی را به جنگ واجب دیگر می‌کشاند، رسیدگی به محرومین و فقراء نه انجام حج. رعایت اشک یتیم، نه حج. گویا حاجی که سختی سفر و هزینه‌های مختلف را به جان خریده تا فریضه‌ای الهی را انجام دهد، لزوماً فرائضی و واجبات دیگر را ترک و تعطیل کرده است. درحالی که آنکه به دنبال انجام وظیفه و تعبد و فریضه است؛ نسبت به فرائض دیگر بی تفاوت نیست.

جلوه دیگر شیطان، جنودی اند که جز تمسخر و طنز مسیری نمی‌روند، به مهمان الهی، آنکه آخرین کار او، دل کندن از دنیا بوده، همو که با لباس احرام و وجودی لبیک گویان رخت از دنیا بربسته، به طنز و تمسخر می‌پردازند.

مبارزه و آینده

حاجی مسجد الحرام و منا دیده می‌داند که شیطان و ایادی او دست در دست هم به دنبال حذف توحید و اسلام و مسلمان‌اند و اعتماد به آنان و اعتماد به وعده‌ها و سخنان آنان جز جهالت و تجاهل نیست و نتیجه‌ای جز ذلت و شکست ندارد.

اینجاست که حاجی درمی یابد، توحید و اخلاص، قربانی می‌خواهد، نجات حرمین از شرک و شیطان پرستی قربانی می‌طلبد و یقیناً غربت قربانیان مسیر توحید را خواهد گشود.

و البته یقیناً زمان آن خواهد رسید که ولیّ خدا حرم را امن کند، نه منا و نه رمی جمرات؛ هیچ کجا برای کسی قُرق نخواهد شد، حتی نماز پشت مقام حضرت ابراهیم علیه‌السلام عادلانه خواهد بود و آنکه نماز واجب خود را بپا داشت، از جا برمی‌خیزد و برای نماز مستحب حق ندارد جای حاجی دیگر و نماز واجب او را اشغال کند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">