کانون مهدویت دانشگاه میبد

از مجموعه کانون های بسیج دانشجویی دانشگاه میبد

کانون مهدویت دانشگاه میبد

از مجموعه کانون های بسیج دانشجویی دانشگاه میبد

کانون مهدویت دانشگاه میبد
نویسندگان


مشخّص‌بودن صفات فردی، مانع از آن نیست که به علل و انگیزه‌های نفسانی، باطل در جایگاه حق قرار گیرد و مدّعیان دروغین، ادّعای حقّانیت نمایند. چه‌بسیار در تاریخ پُر ماجرای بشر که افراد، ادّعای امامت یا نبوّت و حتی الوهیّت و خدایی کرده‌اند و حتّی هنوز هم در گستره زمین، پیروانی دارند!




در سطح جهانی، کسانی هستند که پیرو پیامبران دروغین و عابد خدایان ساختگی‌اند. تمامی پیامبران بر سر بت‌پرستی به جای خداپرستی، با بت‌پرستان ستیزه داشتند و همواره حقّ و باطل، رویاروی یک‌دیگر بوده‌اند. نکته مهم و اصلی این جاست که خداوند حکیم، حجّت رسای خود را بر انسان‌ها تمام نموده است تا همگان با دلیل روشن، هدایت یا گمراه شوند.

«إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً؛ ما انسان را به راه راست هدایت نمودیم؛ خواه سپاس گوید و خواه کفران کند».[1]

«لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیى‏ مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ؛ تا هر که تباه می‌شود، با دانستن راه تباه شده باشد و هر که زنده می‌گردد، با شناخت زنده شده باشد».[2]

انگیزه‌های ادّعای مهدویّت و انتساب به آن را در نکته‌های ذیل می‌توان خلاصه کرد:

• جاه‌طلبی

انسان در درون خود، دارای حسّ خود‌محوری و ریاست‌خواهی است و از آنجا که مقام امام دوازدهم و مصلح غیبی جهان، مقام بی‌بدیل و ریاست بی‌نظیر الاهی است، مدّعیان به خیال نیل به آن مقام، چنین مسندی را ادّعا کرده‌اند تا در چند روزه دنیا، حسّ ریاست‌خواهی خود را ارضا کنند.

• دنیا‌طلبی

مردمان از روی اطاعت از امام خود در هر زمان، وجوهات دینی و مالی خود را تنها به امام خود دادند؛ چراکه مرجع اصلی و اختیاردار مصرف حقوق شرعی واجب و مستحب، مقام شامخ امامت است؛ بنابراین، گروهی به طمع جمع مال و رسیدن به مطامع چند روزه دنیا، مدّعی چنین مقامی شده‌اند.

• نشر عقاید فاسد و انحرافی

از آنجا که اسلام راستین اهل‌بیت، شکننده هرگونه شرک و انحراف در توحید، دارای استحکام در نبوّت و معاد و طرف‌دار اخلاق قرآنی است، گروهی با ادّعای مهدویّت خواسته‌اند عقاید فاسد و انحرافی را در میان مردم نشر دهند تا عقاید ناروا را جایگزین عقاید حقّه قرآنی و اهل‌بیتی کنند.

• انحراف مردم از اندیشه انتظار مصلح حقیقی

استعمارگران همیشه از وحدت، ایمان و یک‌پارچگی مردم در نگرانی و اضطراب اند ؛ بنابراین، با هر طرح و نقشه‌ای در صدد ایجاد تفرقه و اختلاف در میان مردم شیعه بوده و هستند. آنها با تقویت و ایجاد زمینه برای مدّعیان، خواسته‌اند مردم را به چند دستگی و اختلاف بکشانند تا خودشان حکومت کنند ؛ مانند استعمارگران انگلیس و روس در تقویت و هدایت علی‌محمّد شیرازی(باب).

• حسادت

ایمان و عشق پاک و خالص مردمان هر زمان به امامان معصوم علیهم‌السلام، خود زمینه و انگیزه دیگری است برای رونق بازار مدّعیانی که از روی حسادت، خواسته‌اند این مسند الهی را اشغال کنند.
• خستگی و ستوه مردم از ظلم و ستم.

مردمان خوب ـ هر زمان از ستم به ستوه می‌آیند ـ با اندیشه و یاد مهدی موعود و پیوند روحی با او، آلام خود را تسکین می‌دهند؛ بنابراین، سودجویان تاریخ از این زمینه استفاده کرده و مدّعی مقام مهدویّت شده‌اند.

البته در مواردی نیز، نسبت‌ "مهدیّ" دادن به افراد برجسته از طرف دیگران بوده است و نه از طرف خود آنها! که حتی گاه از صالحان و امامان پاک بوده‌اند؛ مانند حضرت امام حسن عسگری یا امام موسی کاظم علیهم‌السلام که گروهی مدّعی مهدویّت ایشان شده‌اند.

گاه افرادی با انگیزه مبارزه با ظلم، کسانی را به این مقام نسبت داده‌اند. از جمله کسانی که خود ادّعای مهدویت نکرده‌اند، محمّد‌بن‌حنفیّه است.بعد ازوفات محمّد‌بن‌حنفیّه، پیروانش مرگ محمّد‌بن‌حنفیّه را باور نکردند و به رجعت او معتقد شدند و او را ساکن کوه رضوی دانستند. دیگری زید‌بن‌علیّ‌بن‌حسین علیهم‌السلام بود که در برابر اُمویان قیام کرد؛ پیروان او نیز، وی را مهدی موعود خواندند. دیگری محمّد‌بن‌عبدالله، نفس زکیّه است که در آغاز دولت عبّاسیان خروج کرد؛ پیروانش او را نیز مهدی دانستند.

گروهی نیز، خود مدّعی مقام مهدویّت شدند؛ ازجمله آنان، محمّد احمد «مهدی سودانی» در آفریقا و علی محمد باب در ایران ـ که پیروانش به بابیّه معروف‌اند ـ و غلام احمد قادیانی در هند و پاکستان....

پی نوشت

1. انسان:3.

2. انفال: 42.

 

نظرات  (۱)

اجرتان با صاحب الزمان

پاسخ:
اللهم عجل الولیک الفرج

تشکر از همراهی شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">